Arvustus nr 39

04/17/2009 23:44
Tõusis hiiglaslik robotkäpp, langes raamat

Siim Veskimees "Kuu Ordu"
Fantaasia 2003


Tegevus toimub 22. sajandil. Loodusvarad on ära põletatud, Maad katavad vaheldumisi kõnnumaad ja suurlinnastud. Maailm on täis rahutust ja inimvastasust. Kellel ei ole metallitükke kehas, kes ei ela kosmoses, on justkui alam inimrass.

Kõlab paljutõotav, kuid sellegipoolest ei tekkinud lugemise ajal minus suuremaid tundeid. Autor ei ole suutnud luua tegelasi, kes mingiski osas mulle südamelähedaseks oleks muutunud. Kirjeldus oli veidi liiga minimalistlik, seda jäi väheks ja tegelased olid (nagu tekstist aimata) pealiskaudsed. Kohati kippusid nende motiivid segaseks jääma. Midagi neis ju on, kuid minu jaoks jääb põhjalikkusest vajaka.

Sisu oli minu jaoks veidi veider, kahjuks ei taha ma lugeda pidevatest seksuaalsetest vahekordadest ning ka tehnilised jublakad (kõikvõimalikud) ei meeldinud mulle loo ulatuses väga. Mitte et ma ootaks nende puudumist antud žanri kuuluvalt teoselt, vaid nende iseloom oli häiriv.

Ka ei toimunud sisus ei erilist edasiliikumist - kõik sündmused paistsid liiga tühised, et neid olulisteks nimetada. Tegevus ju toimus, aga kõik jäi, nagu oli.

 

Äkki selles peitubki raamatu mõte - näidata, kui ebaoluline on tegelikult inimtegevus. Ma proovin end selles veenda, kuigi see mõte kõlab väga sobimatult. Ehk on siis viga minus, kes pole küllalt küps mõistmiseks. Ehk on süüdi autor. Võib-olla pole see teos lihtsalt minu jaoks. Veidi liiga palju seksi ja roboteid, et olla minu maitsele kohane.

 

Kuid ka kõige selle põhjal ei ole ma võimeline tembeldama seda raamatut halvaks, mõttetuks, igavaks. Suutis ta ju mind vahepeal korralikult naerutada ja kohati kujutluspiltide abil kergelt masendada.

On näha, et kirjanikul on mõtteid ja teadmisi (mida aga ei paistnud olevat toimetajal), mis kindlustavad alatise arenguruumi. Kahjuks on meie ilmavaated erinevad.

Ei ole ta halb, et ole mõttetu, ei ole igav. Lihtsalt - minule ei läinud peale, ehk läheb kellelegi teisele.

 

Susanna Laan,

Tartu Kunstigümnaasium

7.a

õp Taimi Russ

© 2008 All rights reserved.

Create a free websiteWebnode