Arvustus nr 14

04/17/2009 20:18

 

  Sass Henno "Mina olin siin" 

Eesti Päevaleht 2005

 

Sass Henno romaan "Mina olin siin" räägib 17-aastasest poisist nimega Rass.

Rassi vanemad olid lahutatud ning ta polnud nendega kaua suhelnud. Mõssa, Rassi poolvend, elas koos poiste isaga. Rass ise elas koos noore, umbes 16-aastase Sädega ja käis gümnaasiumis. Rass hankis raha varastamisega ja oma asjade müümise või vahetamisega. Ta püüdis läbi suurte raskuste oma eluga toime tulla.

Rassi elu hakkas just paremaks muutuma: tal oli elukoht, ta käis koolis ja tööl ning elas koos inimesega, keda armastas. Kõik veeres taas allamäge, kui Rass võttis vastu Olari pakkumise hakata narkodiileriks. See kaugendas Rassi ka tema sõpradest.

Rassil ei olnud oma sõpradega lähedasi suhteid. Neid ühendasid ainult ühised "hobid" - varastamine, pidutsemine. Ainuke, kellest Rass tõeliselt hoolis, oli Hanna. Hanna oli 13-aastane tagasihoidlik ja hooliv tüdruk. Ta elas Olari juures ja andestas Olarile isegi pärast kõike seda, kuidas Olari oli temaga käitunud. Rassile oli Hanna kui õde. Hanna tõi talle süüa keldrisse, kus Rass narkoäriga tegeles. Samas kaitses Rass Hannat Olari eest. See raamat näitab, kuidas noore inimese elu sõltub sõpradest, vanematest ja armastusest.

Sündmuste ja inimeste põhjalikud kirjeldused haarasid mind sündmustega kaasa ja tekitasid tunde, nagu ma oleks ise üks osalistest. Kui Rass põgenes politsei eest varastatud bensiinikanistritega, tekkis mul tunne, nagu oleksin mina see varas, kes põgeneb. Mul hakkas väga kahju tüdrukust, kellelt Aivo telefoni, raha ja kuupileti ära varastas ning kelle huule veriseks lõi. Seega olid sündmused raamatus tõepärased ja tekitasid emotsioone.

Raamat oli realistlik ning näitas noorte elu varjukülgi. Rassi sõbrad Aivo, Olari ja Hanna pidid kõik ise enda eest seisma. Aivo isa oli surnud vähki, kui Aivo oli väike. Ema töötas kliinikus ja oli sageli öösiti tööl ning seetõttu viibis Aivo tihti üksi kodus. Olari ja Hanna ema oli ennast korteriesikus üles poonud. Pool aastat hiljem pandi Olari istuma ja Hanna läks lastekodusse. Rassi vanemad olid alkohoolikud. Rassi ema jõi ka raseduse ajal, mistõttu Rassi isa peksis ema. Nende noorte ainsaks õpetajaks oli elu, keegi teine õpetanud neile, kuidas elus toime tulla. Tänapäevalgi on selliseid noori, kes peavad üksi toime tulema.

"Mina olin siin" tekitas minus tugevaid emotsioone. Palju oli ropendamist, mis muutis raamatu stiililt karmiks, kuid muutus mulle kui lugejale vahest häirivaks. Pärast raamatu lugemise lõpetamist oli mul tunne, nagu oleksin ise sõimata saanud.

 

Ingrid Põder

Tartu Raatuse Gümnaasium 9. klass

Juhendaja Lea Sokman

© 2008 All rights reserved.

Make a website for freeWebnode